tarieven
prijs op maat
Een vaste tarievenlijst heb ik niet meer. Had ik wel, maar het bleek onmogelijk om voor elk soort opdracht en elke variant een correcte prijs te noteren.
De praktijk is dat per opdracht een passend tarief wordt bepaald. Omdat er te veel variabelen zijn. Elke opdracht vraagt een eigen aanpak, en dat gaat bij voorkeur in overleg.
Bepalend zijn:
Hier wat richtlijnen: een stemopname voor een lokale radiocommercial kost 50,- euro. Die prijs is al jaren onveranderd. Bij een radiocommercial die landelijk wordt ingezet, zit het tarief ergens in de orde van 400,- tot 650,- euro; afhankelijk van hoelang en op hoeveel zenders wordt uitgezonden.
Landelijke tv-commercial in de orde van 550,- tot 850,- euro.
Bij teksten die niet als commercial worden ingezet, is vooral het aantal woorden van belang. Denk dan als richtlijn aan een bedrag van 200,- tot 300,- euro voor een tekst van 600 woorden (5 minuten opgenomen lengte). Kortere teksten kosten minder, langere teksten kosten meer. En hoe groter het aantal in te spreken woorden, hoe lager de prijs per opgenomen minuut zal zijn. Dus: bij een tekst van 5000 woorden betaal je minder per opgenomen minuut dan bij een tekst van 500 woorden.
Volgens mij weet je hiermee aardig wat je bij mij kunt verwachten. Ik ben niet de aller-goedkoopste, en zeker niet de duurste.
Alle genoemde tarieven zijn exclusief btw.
overleg
Als je mij vraagt om een stemopname te doen voor een productie dan voel ik me op dat moment onderdeel van het hele team dat bij die productie betrokken is. Ook al ken ik de anderen niet, en ook al zal ik met de meesten misschien niet eens direct contact hebben tijdens de productie, toch voel ik mij als voice-over onderdeel van het team dat samen werkt aan een zo goed mogelijk eindresultaat.
Dat betekent voor mij ook dat mijn vergoeding het liefst zoveel mogelijk in overeenstemming is met die van alle anderen die aan de productie meewerken. Niet dat ik van elke medewerker hoef te weten wat er per persoon netto overblijft, maar als het even kan zou ik graag willen dat het voor iedereen naar verhouding zo’n beetje in balans is. En tuurlijk speelt bij een voice-over mee dat er gebruiksrecht en buy-out is. Daarmee kan een voice-over voor minder verschillende opdrachtgevers werken dan - bijvoorbeeld - een cameraman of video-editor. Dus dat mag meespelen bij de tariefbepaling.
Maar ik voel me er ongemakkelijk bij als ik als voice-over, als enige van het hele team, een hoog bedrag factureer terwijl de rest het voor low-budget-normen doet.
En aangezien ik vanuit mijn plek vaak lastig kan weten wat het budget van een totale productie is, en hoe dat verdeeld is, sta ik open voor overleg en voorstellen. In plaats van aan mij te vragen wat mijn bijdrage kost, mag je ook aangeven: “Dit moet er gebeuren, dan moet het klaar zijn, dit is het budget dat we hebben voor jou. Wil jij meedoen?”
KUNSTWERKEN VAN DORITH, JENNIFER EN SASKIA
buy-out en repeat-fee
Het voice-over-tarief voor commercials bestaat uit twee delen. Een deel van het bedrag is voor het eigenlijke werk, het andere deel is voor het gebruik van de opname. Met het betalen van het bedrag-voor-gebruik krijg jij toestemming om mijn stemopname te gebruiken voor die bepaalde commercial, gedurende een bepaalde periode (gewoonlijk 1 jaar). Het is te vergelijken met een licentie die je voor software betaalt, en ook met tarieven die je voor gebruik van muziek betaalt (al dan niet via BUMA/STEMRA). Je wordt geen eigenaar van de software, muziek of stemopname; maar je betaalt voor het gebruiksrecht.
De term die hier bij stemopnames meestal voor wordt gebruikt, is: buy-out. Gangbaar is dat 50% van het totale VO-tarief voor een commercial het buy-out deel is. Bij mij is dat ook zo.
De buy-out gaat in vanaf de eerste datum van uitzending (dus niet vanaf de opnamedatum of factuurdatum). Als je de commercial na de buy-out periode nog steeds - of opnieuw - wilt uitzenden, dient er een nieuw buy-out-bedrag betaald te worden. Zoals gezegd, is dat gewoonlijk de helft van het oorspronkelijke totale tarief dat voor stemopname is gefactureerd. Een herhaalde buy-out wordt ook wel repeat-fee genoemd.
Een buy-out voor een bepaalde periode hanteer ik alleen bij commercials die worden uitgezonden op radio en tv, in de bioscoop, en als pre-roll op internet.
Bij opnames voor eLearning, webvideo’s en telefoonmeldingen zit het buy-out-bedrag ook bij de prijs in, maar zonder een vastgestelde gebruiksperiode. Die mag je dus in onveranderde vorm, en voor de oorspronkelijke toepassing, eeuwig blijven gebruiken.